På taget af sit lager så dagligvarekæde en oplagt mulighed - og udnyttede den
Over 4000 kvadratmeter på taget af Lidls lager- og logistikcenter lå egentlig bare øde hen.
Men nu har den tyske dagligvarekæde valgt at udnytte det store område i den grønne omstillings tjeneste - og har anlagt et nyt solcelleanlæg på 4542 kvadratmeter.
Det skriver Lidl i en pressemeddelelse.
- Solceller har været en oplagt mulighed for os til at udnytte den store mængde ledige plads på taget, og samtidig opnå en økonomisk såvel som grøn fordel, udtaler Kevin Engblad Lind, der er konsulent i Lidls byggeafdeling og projektleder for det konkrete solcelleprojekt.
Konkrete tal på solcelleparken
- 2326 solcellepaneler producerer årligt ca. 979.633 kWh.
- Det svarer til et årsforbrug for over 200 gennemsnitsfamilier med to voksne og to børn i et hus på 150 m².
- Elproduktionen fra panelerne dækker ca. 20 procent af lager- og logistikcenterets energiforbrug.
- Solcelleparken er leveret af danske Prosolar ApS.
Kilde: Lidl
Lidl Danmark har et konkret mål om at sænke CO2-udslippet med 80 procent i de såkaldte scope 1 og 2.
Med anlægningen af den nye solcellepark reducerer dagligvarekæden sin årlige CO2-udledning med cirka 200 ton om året.